Середа, 08.04.2020, 22:14
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

Гнучке дерево не ламається, або Допомагаємо вчителю бути резилентним

Учитель має бути сильною особистістю з високим рівнем адаптивності та стресостійкості, тобто вміти швидко відновлюватися після стресів. Це означає бути резилентним.

Матеріал до теми:
Шість ознак резилентної особистості

Психологічна резилентність (з англ. resilience — пружність, еластичність) — це динамічна властивість особистості, яка визначає здатність долати стреси й важкі періоди конструктивним шляхом.

Реформи та інновації в освітянській сфері, особисті негаразди, низький рівень престижності педагогічної професії, послаблення вчительського авторитету серед батьків, психоемоційне вигорання для багатьох учителів супроводжуються стресом, емоційними й нервовими перевантаженнями.

Емоційно врівноважений педагог відповідально працює, ретельно готується до уроків, адекватно сприймає своїх учнів і справедливо оцінює їх, доброзичливий у спілкуванні з ними та їхніми батьками. Педагогу, який не відчуває емоційних труднощів, робота приносить лише задоволення.

Батьки учнів хочуть, щоб учителі володіли такими якостями-рисами, як-от доброта, відповідальність, професіоналізм, чуйність, м’якість, врівноваженість, терплячість, досвідченість, вимогливість, енергійність, комунікабельність, любов до дітей, оптимізм, інтелігентність тощо. І це далеко не всі вимоги. Та як бути чудо-вчителем у подекуди стресовому шкільному середовищі?

Важливою умовою зниження наслідків стресових ситуацій є психологізація освітнього середовища та формування у вчителів психологічної резилентності. Пропонуємо заняття, що допоможе навчити їх цього.

Практичне заняття для вчителів

МЕТА:

  • навчати вчителів стабілізовувати психологічний стан;
  • формувати навички резилентності.

ЗАВДАННЯ:

  • сприяти особистісному розвитку кожного учасника;
  • розвивати в педагогів навички протидії стресорам завдяки стабілізації психоемоційного стану;
  • формувати навички позитивного сприйняття себе та інших;
  • мотивувати до саморозвитку;
  • розвивати вміння розуміти свій емоційний стан і стан інших.

ОБЛАДНАННЯ:

  • папір А4;
  • пластилін або кінетичний пісок.

УЧАСНИКИ:

  • практичний психолог (тренер);
  • учителі.

ТРИВАЛІСТЬ: 1,5-2 год.

Вправа «Відлуння»

10 хв

Мета: налагодити співпрацю з учасниками заняття, створити доброзичливу атмосферу в групі.

Хід: усі учасники сідають кружка. Той, хто сидить праворуч від практичного психолога, називає своє ім’я та плескає в долоні. Інші учасники повторюють за ним його ім’я й теж плескають. Так усі учасники по колу називають свої імена й плескають у долоні.

Бесіда «Резилентна особистість»

10 хв

Не піддавайся нещастю, а йди йому назустріч з подвійною мужністю.
Вергілій

Мета: розкрити поняття «резилентність», інформувати про ознаки резилентної особистості, розширити знання педагогів про себе та свої сильні сторони.

Хід: практичний психолог запитує учасників, що означає бути сильною особистістю. Після того, як усі висловилися, він підсумовує, що зазвичай особистість із сильним характером має психологічну резилентність — яскраво виражену здатність людини до позитивної адаптації у складних ситуаціях і вміння їх подолати.

Учителям важливо навчитися резилентності — внутрішньої стійкості та здатності швидко відновлюватися після стресів. Система, у якій працюють учителі, не орієнтована на те, щоб вони встигали відновлюватися, тож слід навчати їх психологічної гнучкості*. * Скористайтеся пам’яткою «Шість ознак резилентної особистості» на с. 54 цього числа журналу. — Прим. ред.

Обговорення:

  • Що нового ви дізналися?
  • Які ознаки резилентної особистості у вас є?
  • Яких ознак резилентної особистості у вас немає?

Вправа «Паперова людина» (за Тетяною Ошмянською)

10 хв

Мета: формувати навички позитивного сприйняття себе та інших, формувати мотивацію до саморозвитку, розвивати вміння розуміти свій емоційний стан та стан інших.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам пригадати себе, коли вони надто самокритичні або роблять комусь зауваження. Потім він підкреслює, що зазвичай люди сварять себе та когось не тому, що це корисно чи допомагає, а тому, що так легше й звичніше. Натомість підтримати й допомогти складніше, ніж просто сварити.

Практичний психолог пропонує учасникам взяти аркуш паперу А4 та пальцями обірвати його так, щоб утворити макет паперової людини. Потім просить зосередитися на тому, що їм не подобається в утвореній паперовій людині, та посварити її вголос. Це можуть бути фрази на кшталт «У тебе ніколи нічого не виходить!», «Ти негарна!», «Де ти була, як Бог розум ділив?» тощо. Після кожної негативної фрази учасники мають згинати якусь частину паперової людини. Наприклад, посварили — зігнули руку, посварили — зігнули ногу, посварили — зігнули голову.

Після виконання вправи практичний психолог пропонує учасникам подивитися на макет паперової людини, що в них вийшов. Він запитує їх:

  • Як ви думаєте, на що здатна така «зігнута людина»?
  • Чи може вона зробити щось значуще?
  • Чи може вона в такому стані допомогти іншим, навчити їх чогось, підтримати?

Відтак практичний психолог оголошує учасникам, що настав час хвалити свій створений образ паперової людини. Він пропонує їм діяти навпаки: похвалили — розгорнули руку, похвалили — розгорнули ногу і т. д. Під час виконання вправи практичний психолог радить учасникам спостерігати за тим, що їм легше робити — хвалити чи критикувати. Відтак він надає слово педагогам, які бажають поділитися досвідом і описати свою паперову людину. Насамкінець учасники обговорюють, чи завжди самокритика та критика позитивні.

Вправа «Без образ»

10 хв

Мета: навчати педагогів практичних вправ, що допомагають знімати психоемоційне напруження та стан тривожності, формувати навички позитивного сприйняття себе та інших.

Іди своєю дорогою, і нехай люди говорять що завгодно.
Данте

Хід: практичний психолог пропонує учасникам перед тим, як наповнюватись енергією, підготувати для неї місце всередині, позбутися всього, що бентежить, тягне за собою шлейф образ. Він анонсує вправу, що дасть змогу позбутися тривожних думок та образ.

Практичний психолог роздає учасникам пластилін або кінетичний пісок і пропонує їм зліпити свою образу або кілька образ. Він заохочує їх ліпити сміливо, надавати різного вигляду «виробам», спостерігати за своїми емоціями під час роботи. По завершенні ліплення практичний психолог звертається до вчителів. Він пропонує подивитися на зліплені макети образ: якщо вони подобаються, назвати їх повчальними й подякувати їм за життєвий досвід. А якщо не подобаються, то рекомендує переліпити на щось приємне. Практичний психолог зауважує, що під час переліплювання важливо відчути й усвідомити, що це людина керує своєю образою, а не образа нею. Він цитує арт-терапевта Олену Тараріну: «Коли ми вмикаємо образу, то ніби перекриваємо краник з любов’ю всередині нас».

Вправа «Врівноважте емоційний стан»

20 хв

Мета: розвивати у педагогів антистресові навички для стабілізації психоемоційного стану.

Хід: практичний психолог повідомляє учасникам, що є кілька практичних вправ, завдяки яким можна врівноважити емоційний стан. Він пропонує їм виконати їх.

Вправа 1

Практичний психолог пропонує учасникам скласти долоні в кулаки, а потім одночасно за сигналом показувати пальці: на правій руці — мізинець, а на лівій — великий палець. Потім за сигналом робити навпаки. Потім він пропонує змінити завдання: на одній руці слід показувати вказівний палець, на другій — великий. Відтак за сигналом виконувати навпаки.

Вправа 2

Вважайте ставлення до світу пультом дистанційного керування. Якщо програма, яку ви дивитеся, вам не подобається, ви просто хапаєте пульт і перемикаєте телевізор на іншу програму. Так само й зі ставленням до життя: якщо ви незадоволені результатом, то змініть підхід незалежно від того, з якою проблемою ви зіткнулися.
Нік Вуйчич

Практичний психолог пропонує учасникам прикласти одну долоню до лоба, другу — до потилиці й прикрити лобні й потиличні зони. Потім він просить їх зосередитися на диханні протягом 30 с і зробити паузу, знову повторити. Вправа має тривати не більше трьох хвилин. У такий спосіб дотики долонь увімкнуть та задіють певні частини мозку. Це допоможе швидкій релаксації та врівноваженню емоційного стану. Практичний психолог під час виконання вправи наголошує учасникам, що сильно на лобні й потиличні зони тиснути не треба — це мають бути «м’які» дотики.

Вправа 3

Якщо треба позбутися відчуття пригніченості, зняти стрес після неприємної розмови, практичний психолог пропонує учасникам практикувати «позу Кука». Вони мають сидіти на стільцях і лівою рукою обхопити праву щиколотку. Практичний психолог зауважує, щоб учасники в такій позі дихали глибоко й притиснули язик до верхнього піднебіння. Потім слід зробити те саме, змінивши ноги й руки та глибоко дихати. Відтак тренер просить педагогів устати, поставити ноги на ширину плечей, з’єднати пальці рук «будиночком» на рівні грудей і продовжувати спокійно й глибоко дихати.

Вправа «М’язова релаксація»

20 хв

Мета: навчати збалансовувати психологічний стан і особистісний розвиток учасників.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам зручно сісти на стільцях. Потім він інформує їх, що релаксація — це розслаблення. Прийоми релаксації засновані на свідомому розслабленні м’язів. Якщо людина знижує м’язове напруження, то в неї знижується й нервове напруження, тому стан розслабленості має психогігієнічний ефект.

Практичний психолог продовжує повідомляти учасникам, що техніка релаксації спрямована на зняття непотрібного напруження. Уміння розслабитися допомагає призупинити непотрібні витрати енергії, швидко нейтралізує стомлення, знімає нервове напруження, дає відчуття спокою і зосередженості. Коли розслабилися м’язи, то відпочивають нерви, зникають негативні емоції, швидко поліпшується самопочуття.

Тренер пропонує учасникам для м’язової релаксації використовувати десять груп м’язів за методом американського лікаря, фізіолога та психіатра Едмунда Джекобсона (Edmund Jacobson). За цим методом слід на глибокому повільному вдиху напружувати певну групу м’язів, потім затримувати дихання на 5 с, а на повільному видиху розслабляти м’язи. Потім слід відновити дихання і протягом 30 с зосередити увагу на розслабленні, що виникає.

Практичний психолог пропонує учасникам продовжувати в режимі дихання виконувати такі вправи:

  • стиснути кисті рук;
  • спробувати дотягнутися руками до протилежної стіни, сильно розчепіривши пальці;
  • плечима дотягнутися до мочок вух;
  • звести лопатки й потягнути їх трохи вниз;
  • спробувати дотягнутися пальцями стоп до гомілки;
  • встати навшпиньки й напружити м’язи ніг;
  • підняти брови високо вгору;
  • зморщити ніс;
  • розтягнути куточки губ («Усмішка Буратіно»);
  • витянути губи «трубочкою».

Усі вправи слід повторювати двічі.

Вправа «Опиши свій стан» (цю вправу ліпше виконувати вдома)

10-20 хв

Мета: навчати педагогів знімати внутрішнє напруження, звільнятися від негативних думок і почуттів.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам вправу, яку можна виконувати вдома, щоб зняти емоційне напруження. Слід взяти аркуш паперу, сісти в зручному місці й описати свій стан, навіть поплакати. Рукописний текст дасть змогу ще раз «прожити» негативний досвід. Практичний психолог радить учасникам писати ввечері. Розпочати потрібно з дати, місяця та року, вказати час, а потім описати свій емоційний стан. Прописувати слід усе, що тривожить і не дає спокою. Писати необхідно доти, доки людина не відчує, що вже досить, що їй стало легше. Потім слід покласти аркуш під подушку й лягти спати. Практичний психолог радить учасникам перечитати вранці те, що вони написали вчора. Він застерігає, що можуть бути неприємні відчуття, але це нормально. Далі він радить цей аркуш спалити або порвати й викинути.

Вправа «Я радий...»

10 хв

Матеріал до теми:
Як запобігти стресу та подолати його: поради для вчителів

Мета: формувати навички позитивного сприйняття себе та інших, розвивати повагу до інших.

+

Хід: практичний психолог пропонує учасникам кидати одне одному м’яча й продовжувати фразу: «Я радий, що провів час із тобою. Мені в тобі подобається...».

Потім учасники обговорюють свої враження від цієї вправи та від заняття загалом.

За матеріалами журналу "Заступник директора школи" №2 лютий 2019

Категорія: Мої статті | Додав: Демедюк (27.06.2019)
Переглядів: 61 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar