Неділя, 31.05.2020, 11:19
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

Як розвивати життєві цінності п’ятикласників

П’ятикласники попрощалися з початковою школою й почуваються іншими. На зміну авторитетним дорослим прийшли однолітки, які впливають на їхні ціннісні орієнтири. Їх уже навчають і виховують не перша вчителька, а предметники і класний керівник, змінилося коло однокласників. Дізнайтеся, як допомогти дітям під час перехідного періоду обрати правильні життєві пріоритети

Тренінг для учнів 5-х класів

Поступово в суспільстві розмиваються усталені моральні норми та духовні цінності. Але ж дітей виховують дорослі, і саме вони мають прищеплювати їм життєві цінності та скеровувати до етичної поведінки.

Батьки змалечку формують і розвивають особистісні якості своїх дітей. Ті на підсвідомому рівні копіюють поведінку, стиль спілкування, звички дорослих членів родини.

Під час навчання в початковій школі учні також орієнтуються на значущих дорослих — батьків і вчителів. У цей період у житті молодших школярів відбувається переоцінка цінностей, і вплив учителів на їхній світогляд може бути авторитетніший, ніж вплив батьків.

По закінченні початкової школи в дітей раннього підліткового віку відбувається активне становлення особистості. Разом із думкою вчителя вагомий вплив на них мають однокласники та однолітки з близького оточення. Ранній підлітковий період визначає психологічні особливості поведінки дітей: емоційну нестійкість, роздратованість, суперечності потреб і бажань. У них розвиваються егоцентричні якості, соціально-комунікативні й соціально-емоційні цінності та вміння.

У більшості дітей у цей період ціннісні орієнтації сформовані на низькому рівні. Діти стають апатичними: не хочуть учитися та брати участь у громадській діяльності.

Завдяки цілеспрямованому вихованню та корекційній роботі дорослих діти усвідомлюватимуть моральні цінності та норми й гармонійно розвиватимуться.

Пропонуємо тренінг для п’ятикласників із системою вправ, що дасть змогу їм проаналізувати власне ставлення до оточення та його вплив на формування життєвих цінностей. Завдання, які діти виконуватимуть під час тренінгу, формуватимуть у них позитивний світогляд і почуття емпатії, толерантності, розвиватимуть комунікативні навички. Такі особистісні надбання допоможуть їм адаптуватися до нового навчального середовища в основній школі.

МЕТА:

  • формувати моральні цінності;
  • навчати окреслювати життєві пріоритети, ставити цілі.

ЗАВДАННЯ:

  • створити доброзичливу й комфортну психологічну атмосферу;
  • формувати конструктивні шляхи групової взаємодії;
  • розвивати здатність виражати почуття.

ОБЛАДНАННЯ:

  • папір А4.

УЧАСНИКИ:

  • учні 5-х класів;
  • практичний психолог (тренер).

ТРИВАЛІСТЬ: 3 год

Вступна частина

Вправа «Правила»
10 хв

Мета: узгодити правила роботи у групі.

Хід: практичний психологобговорює з учасниками правила роботи під час тренінгу. Потім він записує їх маркером на дошці або ватмані. Якщо учні пропонують доповнити правила своїми, то він їх узгоджує з групою й додає до списку.

Орієнтовні правила, яких слід дотримуватися, щоб кожен учасник мав можливість висловити свою думку й почуватися комфортно:

  • відповідати добровільно;
  • бути активним;
  • бути чесним;
  • дотримуватися конфіденційності;
  • не перебивати інших;
  • не оцінювати інших;
  • бути доброзичливим до інших.

Ваш час обмежений. Не витрачайте його, живучи чужим життям.

Стів Джобс

Вправа «Знайомство-вітання»
15 хв

Мета: познайомити учасників і створити атмосферу довіри між ними.

Хід: практичний психолог розказує учасникам, що вітання одне з одним — це обмін людським теплом. Коли люди зустрічаються, то вітаються або обмінюються поглядами. Він пропонує дітям привітатися з іншими учасниками різними способами — рукостисканням, обіймами, плесканням у долоні, вигуками тощо.

Після обміну вітаннями учасники стають кружка, де їм потрібно коротко розповісти про себе.

Вправа «Довіра»
15 хв

Мета: створювати доброзичливу атмосферу.

Будь собою, інші ролі зайняті.

Оскар Уайльд

Хід: практичний психолог зауважує учасникам, що робота у групі ефективна, якщо є довіра до інших. Щирість думок і вчинків — запорука успіху в будь-якій справі. Необхідно навчитися мати позицію: «Я не боюся говорити те, що думаю. Мене не осудять, а допоможуть».

Практичний психолог пропонує учасникам записати 3–4 особистісні якості, які викликають довіру в людей. Потім діти по черзі називають записані якості, разом з іншими учасниками обговорють їх, а практичний психолог записує їх на дошці.

Основна частина

Мозковий штурм «Що таке цінності?»
20 хв

Мета: визначити уявлення учасників про поняття «цінності».

Хід: практичний психолог проводить мозковий штурм і запитує дітей:

  • Які цінності важливі для людини?
  • Чим матеріальні цінності відрізняються від нематеріальних?

Потім він записує на дошці ті цінності, які назвали учасники, та обговорює їх з ними.

Зазвичай діти наводять такі приклади своїх цінностей, як вигідний шлюб, популярність, статусність, кохання, діти, здоров’я, влада та впливовість, упевненість у собі, особиста безпека, освіта тощо.

Притча про важливі життєві цінності
15 хв

Мета: формувати позитивний світогляд і важливі людські життєві цінності; зняти психоемоційне напруження і втому.

Хід: практичний психолог розказує або читає притчу.

Один юнак постійно переймався своїм життям і майбутнім. Якось гуляв він на березі моря й зустрів мудрого старця.
— Що тебе тривожить, юначе? — запитав старець.
— Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливіше, — відповів юнак.
— Це дуже просто, — сказав старець.
Він підняв із землі порожнього глечика й почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак. Заповнивши глечик по вінця, він запитав:
— Цей глечик повний, чи не так?
— Так, — погодився юнак.
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся й запитав:
— А тепер глечик повний?
Юнак ствердно кивнув.
Тоді старець узяв пригорщу піску й висипав його у глечик. Пісок заповнив вільні пустоти. Після цього дістав мудрець кухоль, повний води, і вилив її у глечик до останньої краплі.
— Це відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, рідна земля, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.
Він хвильку помовчав, а відтак мовив:
— Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.
Юнак слухав уважно, і старець продовжив:
— Деякі люди помиляються. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, то в ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, але пам’ятай і про дрібне. А пісок як хвилі життя сам знайде своє місце у проміжках між ними.
Мудрець повернувся вже йти, коли заінтригований юнак запитав:
— А для чого ж потрібна була вода?
— Радий, що ти запитав мене про це. А зробив так, аби довести тобі, що хай як би було твоє життя зайняте, завжди є трохи місця для дозвілля.

По завершенні практичний психолог запитує учасників, які життєві цінності мають найбільше значення в їхньому житті. Він зауважує, що ця категорія визначає те, що найцінніше в житті людини, до чого вона прагне й куди спрямовує свою увагу. Це зокрема сім’я, здоров’я, дружба, любов, багатство — усе, що має більшу цінність, ніж життєві дрібниці.

Учасники висловлють свої враження після прослуховування притчі та визначають власні життєві цінності, ранжирують їх за значимістю.

Два найважливіших дні у твоєму житті: день, коли ти з’явився на світ, і день, коли ти зрозумів, навіщо.

Марк Твен

Вправа «Я сам роблю вибір»
15 хв

Мета: формувати в дітей усвідомлення себе як творця особистого життя.

Хід: практичний психолог запитує учасників, що таке вибір. Після кількох відповідей він просить їх пригадати ситуації, коли вони щось важливе обирали та приймали рішення. Потім він наголошує, що вони щодня роблять вибір — від несуттєвих рішень до важливих. Саме їхній вибір впливатиме на майбутнє та формуватиме систему цінностей у житті.

Практичний психолог пропонує учасникам змоделювати варіанти особистих дій за допомогою конструкції «Якщо я.., то...» в різних життєвих ситуаціях.

Орієнтовні ситуації:

  • піти на прогулянку чи повторити правила;
  • почати відвідувати спортивний гурток чи продовжувати проводити вільний час за комп’ютерними іграми;
  • запропонувати дружбу новачку в класі чи ні.

Практичний психолог пропонує дітям резюмувати, чи допоможе моделювання власної поведінки в різних життєвих ситуаціях приймати правильні рішення у подальшому житті.

Вправа «Мій ідеал»
15 хв

Мета: активізувати усвідомлення значущих рис особистості, особливостей поведінки, окреслити коло цінностей, які формують самосвідомість учнів.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам на аркуші паперу написати ім’я людини чи кіноперсонажа, які є для них прикладом у житті. Потім просить їх розділити аркуш на дві частини. У першій написати всі позитивні риси персонажа, його хороші вчинки тощо, а в другій — негативні.

Відтак діти мають полічити, яких рис більше, та аргументувати, чи досі вони хочуть бути на нього схожим, що вони змінили б у своєму персонажі?

Криголам «Слова-цінності»
3–5 хв

Мета: створити позитивну атмосферу та зняти психоемоційне напруження.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі називати будь-яке слово, що означає життєву цінність, як-от «доброта», «чесність», «совість», «любов» тощо. Перший учасник називає певне слово, другий — називає попереднє слово й додає своє, третій — називає два попередні слова й додає своє і т. д.

Завдання «Моя валіза цінностей»
20 хв

Мета: формувати комунікативні вміння; розвивати систему цінностей.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам на аркуші паперу намалювати валізу. У ній вони мають розмістити найважливіші життєві цінності — свої особисті якості, значимих людей, мрії, уміння, інтереси тощо.

По закінченні завдання учасники по черзі презентують свої роботи, а практичний психолог оформлює у класі виставку їхніх робіт.

Завдання «Я — особистість»
15 хв

Мета: допомогти усвідомити цінність власної особистості.

Хід: практичний психолог пропонує кожному учасникові взяти вирізану з паперу фігурку людини. Потім він просить їх на одній стороні фігурки написати риси характеру та цінності, які необхідні їм, щоб досягти своєї мети, а на другій — риси, які заважають і яких слід позбутися.

Якщо хтось хоче стати головою класу, то він має розвивати лідерські якості та організаторські здібності, уміти спілкуватися і знаходити спільну мову з оточенням, бути активним, доброзичливим, співчутливим, чесним. Натомість йому слід позбутися сором’язливості, егоїзму, страху публічних виступів тощо.

Заключна частина

Рефлексія
5 хв

Мета: закріпити усвідомлення життєвих цінностей.

Вправа «Я хороший»
10 хв

Мета: розвивати самооцінку, позитивну самосвідомість.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам утворити коло. Потім він говорить про себе так: «Я хороший, тому що...» і називає свої позитивні якості. Відтак звертається до сусіда праворуч зі словами: «Ти хороший, тому що...»

Вправа-обговорення
15 хв

Мета: усвідомити, що життєві цінності визначають перспективу.

+

Хід: практичний психолог пропонує учасникам обговорити вислів психолога Олега Хухлаєва, що цінності людини багато в чому визначають її життєвий шлях. Відтак він підбиває підсумки тренінгу.



Джерело: https://ezavuch.mcfr.ua/751613
Категорія: Мої статті | Додав: Демедюк (30.08.2019)
Переглядів: 37 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar