Неділя, 29.03.2020, 12:07
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

Оцінювання навчальних досягнень у запитаннях і відповідях

Які нормативно-правові акти регулюють оцінювання

Наразі оцінювання навчальних досягнень учнів у закладі освіти здійснюють відповідно до таких нормативно-правових актів:

  • Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 13.04.2011 № 329);
  • Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи (додаток до наказу МОН від 19.08.2016 № 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222»). Звертаємо увагу на те, що орієнтовні вимоги не стосуються учнів 1–2-х класів.
  • Методичні рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу (наказ МОН від 20.08.2018 № 924). У 2019/2020 навчальному році ці методичні рекомендації є чинними для 1–2-х класів Нової української школи.

Чи можна застосовувати нетрадиційні види оцінювання

У системі оцінювання навчальних досягнень учнів у закладі освіти, крім традиційних, можна використовувати інші види оцінювання, які сприяють реалізації компетентнісного підходу. Таким видом оцінювання може бути, приміром, портфоліо.

Якщо заклад загальної середньої освіти розробив власну систему оцінювання навчальних досягнень учнів, її слід погодити з місцевим органом управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за семестри, рік, а також результати державної підсумкової атестації слід переводити у бали відповідно до Критеріїв, затверджених МОН.

Під час створення системи оцінювання у закладі освіти слід пам’ятати, що оцінка має стимулювати учнів до навчання, а не карати.

Як забезпечити прозорість системи оцінювання

Учні та батьки як учасники освітнього процесу мають бути обізнані з критеріями оцінювання навчальних досягнень. Їх оприлюднення дає змогу зробити процес оцінювання прозорим і зрозумілим. Інформацію про критерії та систему оцінювання можна розмістити на інформаційному стенді у класі, інтерактивній інтернет-платформі. Також можна зробити розсилку на електронні пошти батьків або застосувати будь-яку іншу модель комунікації.

Як оцінювати навчальні досягнення учнів 1–2-х класів

Відповідно до Концепції Нової української школи освітній процес спрямований формувати і розвивати ключові компетентності. Тож змінюються технології контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів. Оцінювати слід не лише обсяг засвоєних знань, а й те, як дитина застосовує їх для розв’язання прикладних завдань.

Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у Новій українській школі, тобто у 1–2-х класах, має формувальний характер. Здійснювати його слід вербально. Необхідна умова — активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання. Особливості формувального оцінювання:

  • націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного учня;
  • не передбачає порівняння навчальних досягнень різних учнів;
  • має зрозумілі критерії, за якими оцінюють навчальні досягнення;
  • учень стає свідомим учасником процесу оцінювання і навчання;
  • забезпечує зворотний зв’язок;
  • визначає вектор навчання, адже після виконання завдання учні дізнаються про те, якого рівня вони наразі досягли і в якому напрямі їм потрібно рухатися далі.

Формувальне оцінювання розпочинається з перших днів навчання у школі і триває постійно. Воно передбачає, що вчитель стежить за навчальним поступом кожного учня. Мета такого оцінювання:

  • формувати в дитини впевненість у собі та своїх можливостях;
  • відзначати будь-який успіх;
  • акцентувати увагу на сильних сторонах, а не на помилках;
  • діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання;
  • адаптувати освітній процес до здібностей дитини;
  • виявляти проблеми та вчасно запобігати їх нашаруванню;
  • стимулювати бажання дитини вчитися та прагнути максимально можливих результатів;
  • запобігати виникненню в дитини страху помилитися та синдрому набутої безпорадності.

Формувальне оцінювання має мотивувати і надихати дитину навчатися та виявляти власні здобутки, сприяти формуванню навичок застосування знань і умінь під час виконання практико орієнтованих завдань.

+

Підготувала Олена Святенко, начальник відділу профільної та спеціалізованої освіти управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України.

Категорія: Мої статті | Додав: Демедюк (30.08.2019)
Переглядів: 38 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar